perjantai 11. toukokuuta 2012

Toimiiko neulottu tiskirätti?

Sillon kun kaikki alkoivat neuloa bambulangoista tiskirättejä, minä vain kohottelin kulmiani. Minusta se kuulosti niin oudolta. No, arvaatteko, mitä olen tällä viikolla tehnyt? Tietenkin neulonut tiskirättejä! Olen aina vähän hitaasti syttyvä...

Novitan kesälehdessä oli ohje helmineuleiseen tiskirättiin ja kun sain käsiini uutta Hanko-lankaa, päätin kokeilla. Täytyy kyllä sanoa, että Hanko-lankaan ihastuin heti. Se on 50-prosenttisesti kierrätyspuuvillaa, tosi pehmeää, eikä niin ohutta kuin monet muut puuvillalangat. Tästä voisin todellakin tehdä jotain muuta (kun vielä langasta ei tule tiskirätti mieleen).







Rätit valmistuivat todella nopeasti ja jätin lopulta nirkkoreunan virkkaamatta, koska se ei tuonut mun silmiin kovin viimeisteltyä vaikutelmaa. Suora reuna näyttää mun mielestä kauniimmalta.





Nyt vain mietin, toimiiko tällainen neulottu tiskirätti. Novita-lehdessä lukee "Helmineuleinen tiskirätti imee hyvin vettä ja imuteho paranee jokaisen pesun jälkeen". Onko kellään kokemusta asiasta? En ole nimittäin vielä raaskinut ottaa rättejä käyttöön. Kietaisin ne rullalle, ja ehkä vien ne tuliaisiksi.

7 kommenttia:

  1. Mullakin kiinnostaa tuo neulotun tiskirätin toimivuus, joten jos tulet kokeilleeksi niin kerro ihmeessä miten toimii!:) Kivan näköisiähän ne ainakin ovat.

    VastaaPoista
  2. Minäkin olin tosi epäileväinen asian suhteen! Mutta kyllä se mun mielestä toimii :) Ainoa ongelma, mikä tiskiräteissä nyt yleensäkin on, on se että ne rupeaa aika nopeasti haisemaan pahalta (tosin itse olen hirveän herkkänenäinen). Oma rättini sekä tieteellinen toimivuustesti: http://lookingforclementines.blogspot.com/2012/03/siistia-bambulla.html ;)

    VastaaPoista
  3. Mun mielestä toimii kyllä. Itellä on jonkin näköisestä bambulangasta neulottuja rättejä ja mielestäni ovat todella paljon parempia ku kaupasta ostetut. Jättävät jotenkin mukavammaksi pöydän kun pyyhkii.
    Itekin ostin juuri tuota hanko lankaa kaupasta, ja mukavan tuntuista on työstää.

    VastaaPoista
  4. Itse oon tehnyt rättejä hasardijämälangoista (puuvillaa kenties) ja bambulangasta. Varsinkin musta bambu tahtoo alussa jättää jälkeensä vähän nukkaa, mutta se vähenee kyllä. Oon käyttänyt bambulankarättejä ainakin 3 vuotta enkä pois vaihda!! Helmineule on paras, tarttuu kaikki murut mukaan.

    Haisuongelmaan tepsii se, että tekee riittävän ohuesta langasta riittävän isoilla puikoilla (isommilla kuin lankavyötteessä sanotaan)! Kun rätti on riittävän iso, voi sillä pyyhkiä kaksinkerroin, jolloin harvuus ei pyyhkimiseen vaikuta, mutta rätti kuivaa nopeammin. Toinen ratkaisuongelma hajuun on pesu - rätti aina muun pyykin mukaan pesuun. Kun rättejä on useampi, niin voi vaihdella. Yksi kaverini pesee viikottain, itse pesen vähän harvemmin.

    Eli rohkeasti vaan rättejä käyttämään :) Itse olen tehnyt niitä suvulle ja kavereille, tilauksesta ja lahjaksi. Paitsi kiva käytännöllinen lahja, niin myös hyvä ekoteko (meillä ollaan pärjätty samoilla kahdella rätillä nyt yli vuosi eikä vielä loppua näy)!

    VastaaPoista
  5. Kiitos kaikille kommenteista! Ehkä raaskin nyt ottaa käyttöön ja antaa turvallisin mielin myös lahjaksi!

    VastaaPoista
  6. Itsekkin olen epäillyt neulottuja tiskirättejä vaikka salaa kuitenkin haaveilen niiden neulomisesta. Pitääkin joku ilta ottaa lanka ja puikot käteen. Juuri nyt se innostaisi huomattavasti enemmän kuin pakollisen koulutyön kirjoittaminen (jota siis tottakai teen parhaillaan enkä lueskele blogeja..)

    VastaaPoista
  7. Mullakin bamburätit käytössä jo toista vuotta ja hyvin toimivat. Harmittaa, kun kestävät niin hyvin, olisi kiva virkata jo uusiakin ;) Helmineulos voi joskus olla vähän turhan paksu ja tiivis rätiksi, sattuu melkein ranteisiin, kun sitä vääntää, mutta nuo isommat puikot tai koukku voisi olla hyvä ratkaisu..

    VastaaPoista