sunnuntai 8. heinäkuuta 2012

Helmet silloin ja nyt

Pari viikkoa sitten solmin äidin vanhat rikkimenneet helmet uudeksi kaulakoruksi. Tarvitsin korun häihin, mutta sopivan mittaisia ei löytynyt kirppareilta tai vintage-putiikeista. Googlettelin nopeasti aiheella solmitut helmet ja löysin kasan tarkkojakin ohjeita hienoine välineineen ja materiaaleineen. Mun tapauksessa lanka oli kuitenkin sitä ainoaa, jonka pikkukaupungista löysin ja solmut tein aivan perinteisesti, kiristelin vain tarkoin niin, että helmen ja solmun väliin jäi vain henkäys. Lukot löysin äidin koruvarastoista ja koru palveli mainiosti ihanissa juhlissa.


En ollut näistä helmistä edes aikonut postata, mutta viikonloppuna löysin muuton jäljiltä outoon paikkaan eksyneen vanhan korulaatikkoni. Siellä makoili helmikaulanauha, jonka tein aikoinaan 90-luvulla omiin rippijuhliini. Nauratti, sillä olin toista helminauhaa tehdessäni tuumaillut, että tällaistapa en ole aiemmin tehnyt ja nyt sain huomata, että olin 14-vuotiaana jo väkertänyt jotain vastaavaa. Itseasiasa korut ovat täsmälleen samanmittaiset ja helmet samankokoisia. Aika oli silloin toinen, eipä etsitty ideoita tai ohjeita netistä. Taisin nähdä ohjeen jossain Askartelu&Käsityö-lehdestä, senaikaisesta askarteluraamatustani, jota olin tilannut jo ala-asteelta lähtien. Helmet olivat myös jostain rikkimenneestä korusta, takuulla epäaidot ja lanka varmaan myös ainoa, mikä osui kohdalle.




Muistan tehneeni näitä huolella, neulalla ristiin rastiin helmiä ja pikkuhelmiä pujotellen ja minua harmitti suuresti, kun lanka kiertyi ja korun malli ei pysynytkään tasaisena. Rippipuvun kaveriksi ne kuitenkin laitoin ja varmaan ihan hyvältä näyttivät, mitä nyt 'vähän' pikkuvanha olin :D. Olisinpa löytänyt nämä pari viikkoa sitten, olisin ihan nostalgia-syistä ottanut käyttöön. Nyt talletan ne parempaan paikkaan ja toivon, että pääsevät käyttöön näinkin pitkän ajan jälkeen.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti